Ziaja

ziaja

Markę Ziaja trudno dziś przeoczyć. Jej kosmetyki są widoczne właściwie wszędzie – od dyskontów, przez drogerie, własne sklepy marki, po apteki a także on-line. Ziaja jest niewątpliwie najbardziej znaną polską marką kosmetyczną. Poznajmy historię powstania firmy oraz najbardziej znane serie ich kosmetyków.

Firma Ziaja Ltd Zakład Produkcji Leków sp. z o.o. została założona w 1989 roku przez małżeństwo farmaceutów Aleksandrę i Zenona Ziaja. Cofnijmy się jednak jeszcze kilka lat wstecz, ponieważ w momencie zakładania firmy Pan Ziaja posiadał już bogate doświadczenie farmaceutyczne, które zaowocowało w późniejszej produkcji kosmetyków. W latach 80. Zenon Ziaja pracował jako farmaceuta w aptece. W pewnym momencie został także jej kierownikiem. Jednak wraz ze zmianą ustroju Pan Ziaja postanawiał zmienić swoją karierę. Mając 20-letnie doświadczenie apteczne i obserwując sprzyjające warunki gospodarcze w Polsce, postanowił założyć własną firmę.

Tak więc w roku 1989 Zenon i Aleksandra Ziaja postanowili wykorzystać zdobytą wiedzę i doświadczenie w praktyce na własny rachunek. Chcieli zacząć od produkcji leków, jednak proces ich rejestracji był skomplikowany i czasochłonny, więc postanowili tworzyć kosmetyki. Z czasem stały się one trzonem biznesu, lecz farmacja nadal zajmuje pewne miejsce w kanonie produktów firmy.

Pierwszy produkt kosmetyczny, który wyszedł pod nazwą marki Ziaja to słynny już dziś naturalny krem oliwkowy. Do mieszania składników tego pierwszego produktu wykorzystywano wówczas maszynę do lodów, którą Zenon Ziaja przerobił na potrzeby mieszania kosmetyku. Jak się jednak okazuje, receptura kremu była na tyle dobrą, że skutecznie się obroniła przez wiele długich lat. Małżonkowie Ziaja od początku byli odpowiedzialni za cały proces - od stworzenia receptury, poprzez nadzór nad powstaniem kremu, pakowanie i rozwożenie towaru. Początkowo kremy trafiały do zaprzyjaźnionych farmaceutów i właścicieli aptek. Tanie i skuteczne kosmetyki momentalnie znalazły popyt, zyskując coraz większą popularność. W ciągu zaledwie kilku lat marka zaczęła być szeroko rozpoznawalna, a jej produkty doceniane przez klientów.

Pierwsze partie kosmetyków firmy powstawały w mieszkaniu państwa Ziaja w Gdańsku. Prędko okazało się ono za małe dla szybko rozwijającej się firmy, więc właściciele zdecydowali się na zakup ziemi pod przyszłą produkcję. Do dziś w Kolbudach niedaleko Gdańska znajdują się hale produkcyjne, laboratoria oraz magazyny firmy. Marka inwestuje w nowoczesne linie produkcyjne i nowe receptury. Prowadzi cztery laboratoria: mikrobiologiczne, badawczo-rozwojowe, fizykochemiczne i kontroli jakości. Ponadto Ziaja produkuje swoje wyroby w systemie zarządzania jakością zgodnym z międzynarodową normą ISO 9001:2008 a produkcja kosmetyków i farmaceutyków odbywa się w standardzie GMP (Good Manufacturing Practice For Medicinal Products).

Łącznie z pracownikami oddziałów dystrybucyjnych i sieci sklepów Ziaja, na rzecz marki działa ponad 1000 osób. Kosmetyki Ziaja są obecne we wszystkich kanałach dystrybucji:

  • w aptekach,
  • w drogeriach,
  • w sklepach detalicznych a także w dużych sieciach handlowych,
  • w hurtowniach,
  • w sklepach on-line.

Marka Ziaja posiada również własną sieć sklepów stacjonarnych. Pierwsza placówka „Ziaja dla Ciebie” powstała w 2012 roku, a obecnie jest ich ponad 120 w kluczowych galeriach handlowych i centralnych punktach miast w całej Polsce.

Działalność firmy to dziś zarówno produkcja farmaceutyków jak i kosmetyków pielęgnacyjnych. W 2012 roku na rynek polski trafiło ponad 48 mln sztuk produktów Ziaja. W 2017 roku wyprodukowano niemalże dwa razy tyle bo 80 mln sztuk produktów, a rok później w 2018 na rynek trafiło już ponad 130 milionów sztuk produktów firmy. Postęp rynkowy jest więc ogromny, a ceny kosmetyków Ziaja od lat pozostają na podobnym poziomie - przeważnie od kilku do kilkunastu złotych za produkt. Stanowi to niewątpliwą przewagę nad wyrobami konkurencji. Ceny kosmetyków są bardzo przystępne, dzięki temu prawie każdy może sobie na te produkty pozwolić, a ich wybór jest ogromny. Obecnie oferta obejmuje około 1000 pozycji preparatów kosmetycznych.

Ziaja znana jest nie tylko w Polsce. Eksport to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się sektorów firmy. Kosmetyki Ziaja dystrybuowane są w Europie (m. in. w Austrii, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Danii, Finlandii, Gruzji, Hiszpanii, Irlandii, Serbii, Słowacji, Słowenii, na Ukrainie i Węgrzech) a także w dalszych zakątkach świata - na Filipinach, w Wietnamie, Japonii czy Chile.

Jeśli chodzi o marketing firmy, Ziaja ograniczyła ten obszar do minimum. Produkują proste, minimalistyczne opakowania, sklepy firmowe marki są wręcz ascetyczne (jasne światło, białe ściany i półki). A wszystko to bardzo dobrze działa: wchodzisz, wybierasz odpowiednie kosmetyki, kupujesz, wychodzisz. Ciężko doszukać się też celebrytów w kampaniach reklamowych a wielkoobszarowe bilbordy to rzadkość. W stosunku do tego, jaki firma ma potencjał i rynkową pozycję, właścicieli firmy nie ciągnie w świat fleszy i mediów. Podobno ciężko namówić ich na wywiad, a jeszcze trudniej do pokazania się na zdjęciu. Ziaja to firma typowo rodzinna. Firmę założyło małżeństwo Państwo Ziaja, obecnie wiceprezesem i dyrektorem pionu badawczo-rozwojowego firmy jest ich syn Bartosz Ziaja - z wykształcenia również farmaceuta. W życiu firmy uczestniczy też córka: Barbara Biernacka, która posiada dyplom z medycyny, ale z powodzeniem zajęła się kształtowaniem nowoczesnego designu firmy. Idąc z duchem czasu i korzystając z doświadczeń nowego pokolenia, Ziaja bardzo aktywnie korzysta z kanałów cyfrowych. Wszystkie produkty sprzedawane są online, marka obecna jest w mediach społecznościowych, a na swojej witrynie zamieszcza poradniki, które mogą pomóc konsumentom w wyborze najlepszych dla nich produktów. To buduje jej wiarygodność.

ziaja asortyment

Asortyment produktów Ziaja jest podzielony na cztery linie:

  • Ziaja - ogólna oferta kosmetyczna do drogerii i sklepów (kosmetyki do twarzy, ciała, włosów, bardziej znane serie: Oliwkowa, Kozie mleko, z kakaowcem, Liście Manuka czy kosmetyki do opalania - Ziaja Sopot),
  • ZiajaMed - dermokosmetyki dla problemów skórnych, dostępne wyłącznie w aptekach,
  • ZiajaPro - kosmetyki przeznaczone do stosowania w profesjonalnych gabinetach kosmetycznych,
  • Farmaceutyki - preparaty lecznicze i surowce dla rynku farmaceutycznego (produkuje maści apteczne i żele m.in. Clotrimazolum, Aciclovir, Heparizen, żel do USG czy wazelina).

Na koniec warto zapytać jeszcze - czy Ziaja testuje na zwierzętach?

Z oficjalnych komunikatów firmy dowiadujemy się że kosmetyki Ziaja nie są testowane na zwierzętach. Ponadto obecnie (2019) Ziaja nie eksportuje kosmetyków na rynek Chiński, choć kiedyś firma starała się o wejście na ten rynek, jednak z pewnych powodów np. wymogów prawnych odnośnie rejestracji, firma podjęła decyzję aby nie wprowadzać produktów na ten rynek. A wiemy że sprzedaż w Chinach oznacza testy na zwierzętach. Także póki co mamy zapewnienia ze strony marki Ziaja że takich testów nie ma. Warto jednak pamiętać, że firma ta produkuje poza kosmetykami również produkty farmaceutyczne, co do których nie znalazłam danych o ewentualnym nie testowaniu ich na zwierzętach – jest to swego rodzaju osobne zagadnienie.