Pervoe Reshenie i Eurobio Lab

Od jakiegoś czasu kosmetyki rosyjskie cieszą się niesłabnącą popularnością. Najpopularniejsze, Natura Siberica i Receptury Babci Agafii to kosmetyki, których składy oparte na syberyjskich recepturach są właściwie nie do podrobienia. W wielu ich kosmetykach nie ma w składzie SLS, PEG, silikonów, parabenów czy produktów petrochemicznych. Przyjrzyjmy się nieco bliżej markom kosmetycznym rosyjskiego giganta Pervoe Reshenie oraz spółki powiązanej Eurobio Lab OÜ oraz osobie która stoi za całym przedsięwzięciem.

Pomysłodawca i babcine szczegóły

Właścicielem marek Receptury Babci Agafii, Natura Siberica, Organic Shop i innych o których przeczytacie poniżej, jest Pan Andrei Trubnikov, który pełni funkcję dyrektora generalnego i jest głównym właścicielem firmy Pervoe Reshenie. Część udziałów w firmie posiada także żona i syn Pana Trubnikova. Andrei Trubnikov posiada wykształcenie ekonomiczne zdobyte na Uniwersytecie Moskiewskim. Swoją przygodę z kosmetykami rozpoczął w 1998 roku, kiedy kupił zamkniętą fabrykę mydła w Moskwie. Za namową żony postanowił razem z dwójką znajomych produkować tam tani płyn do mycia naczyń. Stopniowo firma rosła i stawała się silniejsza, bo pomysł okazał się trafiony. Produkcja trwała kilka lat, jednak na początku nowego stulecia Trubnikov zdecydował się opuścić towarzyszy. Zarobione pieniądze przeznaczył natomiast na realizację swojego kolejnego pomysłu, założył własną firmę - Pervoe Reshenie. Tym razem miały być to naturalne kosmetyki produkowane w oparciu o receptury syberyjskich uzdrowicieli.

Niezły pomysł jak na tamten okres, bo zdaniem ekspertów rosyjscy konsumenci zawsze skłaniali się ku kosmetykom naturalnym. Przyglądając się bliżej swoim rynkowym rywalom, Trubnikov znalazł ich słaby punkt. Wszyscy oni byli jego zdaniem pozbawieni silnego wizerunku. Trubnikov zdecydował, że potrzebuje wizerunku kosmetyku, który przykuje uwagę konsumentów – wybrał syberyjską zielarkę, babcię, która gwarantuje jakość produktu, która dba o każdego oraz oferuje najlepsze receptury. Swoją produkcję oparł na ziołach zebranych przez rolników z Syberii, bo jego zdaniem Syberia to przede wszystkim ziemia nieskażona cywilizacją, z której można czerpać niezliczone ilości ziół i receptur. Początkowo sprzedawał produkty pod marką „Recipes of Grandmother Agafia”, nazwaną na cześć syberyjskiej uzdrowicielki Agafii Lykovej.

Marka „Receptury Babci Agafii” od samego początku opierała się na jakości. Pracownicy firmy starannie dobierali składy, konsultowali się z uzdrowicielami, studiowali nawet książki medyczne. Tworząc kosmetyk, pracują na najlepszych surowcach na jakie jest ich stać. Na Syberii znaleziono odpowiednich dostawców olejków i ekstraktów z lokalnych roślin. Jakość surowców kontrolowana jest we własnym laboratorium firmy. Atrakcją technologiczną „receptur babci” było zastosowanie ekstraktu z korzenia mydelnicy lekarskiej jako składnika bazy myjącej.

Już od samego poczatku Trubnikov postawił „babci” niebanalne zadanie, ponieważ nie chciał obciążać ceny produktu reklamą. Chciał tak zbudować markę, aby mogła powiedzieć konsumentowi wszystko o sobie w zaledwie kilka sekund - w momencie spotkania z produktem w sklepie. Głównym celem dla Pana Trubnikowa była niska cena, dobra jakość i rosyjskie klimaty. Stosunek jakości do ceny w połączeniu z marką był więc siłą napędową produktów „Receptury Babci Agafii”. Koncepcja okazała się trafiona i Trubnikov odniósł niebywały sukces, nie tylko w kraju ale również w Europie i Azji.

W 2002 roku powstała kolejna linia jego organicznych kosmetyków pod nazwą Natura Siberica. Tym razem skład też został oparty na syberyjskich praktykach niemalże szamańskich, a także na osobliwych składnikach, takich jak: orzeszki piniowe, maliny moroszki czy mleko jaka. Natura Siberica to dziś jedna z flagowych linii kosmetyków firmy. Została zarejestrowana jako odrębna spółka „Natura Siberica”, a po tym jak wykazała się bardzo dobrą sprzedażą, zainspirowany Trubnikov zaczął tworzyć i wprowadzać na rynek kolejne linie dosłownie, jedna po drugiej: w 2010 Organic Shop i Planeta Organica, w 2012 Organic People, w 2014 - Natura Kamczatka (dla części z nich utworzył oddzielne podmioty jak np. Planet Organic” LLC).

Rosyjska firma zatrudnia około trzysta pracowników, posiada cztery fabryki w Rosji i sklepy między innymi w Moskwie i Sankt Petersburgu. W Rosji branża kosmetyczna Trubnikova jest uważana za piątą co do wielkości. Dziś produkty Andreya Trubnikova oparte na naturalnych składnikach są prezentowane w ponad 60 krajach: od Argentyny po Australię, w supermarketach, a także w ekskluzywnych domach towarowych. Posiada on też własne sklepy Natura Siberica między innymi w Hongkongu, Japonii i Danii czy Barcelonie a także sklepy stacjonarne Organic Shop, również w Ameryce południowej.

Na początku 2000 roku Trubnikov wszedł do branży kosmetycznej za jedyne 4000 euro. W kilka lat później jego imperium kosmetyczne generuje rocznie ponad 3 miliony euro zysku. Co ciekawe początkowy producent żelu do mycia naczyń stał się też wielkim miłośnikiem natury.

Produkcja w UE

W 2014 roku Trubnikov postanowił otworzyć fabrykę również w Europie. Odpowiednie miejsce znalazł w Estonii, w Tallinie. Zakupił budynki po fabryce coca-coli i zamienił je w wielkie ziołowe przedsiębiorstwo. Jak mówi sam właściciel, Estonia podobnie jak Syberia to kraina nieskażona cywilizacją, pełna wielu rzadkich i wartościowych ziół, charakterystycznych tylko dla tego regionu. Po tej ekspansji, na wielu stronach internetowych zawrzało, iż w Estonii produkowane są podróbki rosyjskich kosmetyków. Właściciel wszystkiemu zaprzeczył i potwierdził, że powstają tam kosmetyki oparte na takich samych recepturach jak te w Rosji. Jednak dzięki temu, iż fabryka znajduje się w Europie, a nie w Rosji koszty produkcji i transportu są znacznie niższe, a to przekłada się na cenę produktów dla konsumentów w Europie. Do tego produkty estońskie są niemal o połowę tańsze od rosyjskich. Ma to związek z niczym innym jak z dużo niższymi kosztami wprowadzenia na rynek Unii Europejskiej produktu, który wyprodukowany został na jej terytorium.

Za produkcją kosmetyków na Europę odpowiada odrębna spółka córka należąca do firmy Pervoe Reshenie, a jest to Eurobio Lab OÜ. Eurobio Lab wytwarza więc produkty zgodnie z najwyższymi europejskimi standardami, a jednocześnie oferuje przystępne ceny. W Estonii, oprócz produktów Natura Siberica, tworzone są też produkty Natura Estonica. Jak mówi sam właściciel, jest to swego rodzaju podziękowanie dla Estonii za dobre przyjęcie rosyjskiego inwestora i podkreślenie, że Estonia to bardzo wartościowy naturalny kraj. Spora większość wytwarzanych przez Eurobio Lab OÜ produktów posiada certyfikaty takich międzynarodowych organizacji jak ECOCERT (Francja), BDIH (Niemcy) i ICEA (Włochy). Obecnie produkuje się tam około 15 marek kosmetycznych.

Produkty i marki Trubnikova

Spółki Pervoe Reshenie oraz Eurobio Lab produkują popularne serie naturalnych kosmetyków, wśród których znajdują się produkty do pielęgnacji skóry, higieny osobistej, pielęgnacji włosów, zabiegi SPA, pielęgnacji niemowląt, a nawet naturalne środki piorące i czyszczące.

W swoim portfolio producent posiada takie marki jak:

  • Receptury Babci Agafii,
  • Apteczka Babci Agafii,
  • White Agafia,
  • Natura Siberica,
  • Natura Estonica,
  • Little Siberica,
  • Dr. KONOPKA's,
  • ICEVEDA,
  • Baikal Herbals,
  • Planeta Organica,
  • Organic Shop,
  • Organic People.

Babuszka Agafia

Marka kosmetyków „Receptury Babuszki Agafii” to jedna z pierwszych serii kosmetyków które wyszły z fabryk firmy Pervoe Reshenie. Została stworzona w oparciu o wypróbowane przez wieki syberyjskie receptury zielarskie. Każdy z produktów zawiera sporo ekstraktów i olei pochodzących z roślin zbieranych w nieskazitelnych i czystych ekologicznie obszarów Syberii lub z ekologicznych upraw prowadzonych, w oparciu o bardzo rygorystyczne wymagania, w tychże rejonach.

Inspiracją do stworzenia serii kosmetyków „Receptury Babuszki Agafii” była niejaka Agafia Lykova (albo Agafya Ermakova jak podają inne źródła), zielarka znana z przygotowywania skutecznych receptur uzdrawiających. W asortymencie marki możemy znaleźć cały szereg kosmetyków do pielęgnacji ciała, twarzy i włosów. Są to preparaty zawierające wiele niecodziennych składników, takich jak mydlnica lekarska, malina moroszka, łopian, oleje z nasion rokitnika czy syberyjskiego cedru, płucnica islandzka, cytryniec chiński, bylica arktyczna i wiele innych równie ciekawych. Rejony, z których pozyskuje się te rośliny czy oleje spełniają wszelkie wymagania ekologicznych upraw, dzięki czemu zioła nie zawierają w sobie substancji szkodliwych dla zdrowia. Specjalnie dobrane kompozycje roślin, minerałów i surowców sprawiają, że kosmetyki tej marki spełniają kompleksowe działanie odżywcze.

Babuszka Agafia jest jedną z najpopularniejszych marek organicznych na rynku rosyjskim, ale również zagranicznym. Marka Agafia posiada w asortymencie kilka linii kosmetycznych o zróżnicowanym działaniu. Do najpopularniejszych zaliczyć można serie:

  • Receptury Babuszki Agafii - jedna z najbardziej znanych linii z kosmetykami przeznaczonymi do pielęgnacji ciała, twarzy, włosów czy paznokci,
  • Apteczka Agafii - stworzona na bazie składników leczniczych, gdzie znajdziemy na przykład serum przeciw wypadaniu oraz na porost włosów,
  • Biała Agafia (White Agafia) – są to kosmetyki organiczne posiadające europejskie certyfikaty Cosmos Organic, oparte w 95% na bazie składników pochodzenia roślinnego.

Natura Siberica

Natura Siberica to marka, która szybko stała się flagową linią kosmetyków firmy Eurobio Lab. Jest to prawdopodobnie jedyna na świecie seria kosmetyczna, w której jako bazę dla wszystkich kremów, odżywek i szamponów stosuje się olej syberyjski - olej z nasion Pinus Siberica. Syberyjski olej sosnowy jest 5 razy bogatszy w witaminę E niż oliwa z oliwek i 3 razy zasobniejszy w witaminę F (czyli zespół wielonienasyconych kwasów tłuszczowych - NNKT) niż tran z wątroby dorsza. Olej ten wzmacnia naturalne bariery skóry, chroni przed szkodliwym działaniem wiatru, zimnem i negatywnym wpływem środowiska zewnętrznego.

O niezwykłych właściwościach tych kosmetyków Natura Siberica świadczy też fakt, że specjalnie z myślę o najmłodszych powstała też linia „Little Siberica”, które mogą być stosowane już od narodzin. Dzięki swoim właściwościom delikatnie pielęgnują wrażliwą skórę i włosy dziecka.

Marka Natura Siberica to ponad 200 różnych produktów, w tym produkty do ciała, skóry, włosów i makijażu. Kosmetyki Natura Siberica wydają się być naprawdę wyjątkowe, biorąc pod uwagę, że większość roślin pozyskiwanych dla marki nie występuje w żadnym innym rejonie świata. Dodatkowo marka współpracuje z rdzenną ludnością Syberii, która w tradycyjny sposób zbiera lokalne rośliny. Kiedy kosmetyki te stały się naprawdę popularne, konieczne było założenie specjalnych farm dla pozyskania odpowiednich surowców. Firma posiada ich obecnie kilka. Pierwsza powstała w Chakazji, w południowo-zachodniej części Syberii Wschodniej. Jest to region bogaty w wiele rzadkich, wartościowych ziół, naturalnie występujących tylko w tej części świata. Natura Siberica posiada również farmy na półwyspie Kamczatka, na wyspach Sachalin i Kunaszyr oraz na wyspie Sarema - największej wyspie należącej do Estonii.

Aby wyjść naprzeciw konsumentom z Estonii, Natura Siberica stworzyła linię siostrzaną o nazwie „NATURA ESTONICA bio”. Kosmetyki obu linii są do siebie bardzo zbliżone zarówno pod względem używanych składników jak i asortymentu produktów.

Dr Konopka’s

Historia kolejnej marki w portfolio Eurobio Lab sięga roku 1932. Początki marki Dr Konopka’s miały swoje miejsce w Estonii. Właśnie w roku 1932 aptekarz doktor Konopka stworzył swój ponadczasowy hit – krem na rany, oparty na 48 ziołach. Klienci jego apteki byli pod wrażeniem efektu, jaki produkt przyniósł i nazwali go „cudownym specyfikiem dr Konopkas”. Choć marka Dr Konopka’s zniknęła z rynku na długi czas, w 2013 roku Eurobio Lab postanowiło odświeżyć receptury dr Konopki i tak przy użyciu nowoczesnych technologii powstała nowa seria produktów Dr Konopka. Kosmetyki marki to przede wszystkim wszelkie ziołowe produkty do pielęgnacji włosów, choć marka posiada także inne produkty do twarzy, ciała czy stóp.

Kosmetyki Dr Konopka’s charakteryzują się przede wszystkim ziołowymi, naturalnymi składami. Wiele produktów marki otrzymało międzynarodowe certyfikaty. Bardzo często w kosmetykach pielęgnacyjnych pojawiają się kompozycje specjalistycznych mieszanek ziół nazwanych przez twórców odpowiednimi numerami. Przykładowo kojący żel pod prysznic posiada w swoim składzie mieszankę ziół dr Konopki nr 54 a ziołowy olejek przeciwłupieżowy mieszanką ziołową nr 37. Cena produktów Dr Konopka’s również nie jest wygórowana.

Organic Shop

Organic Shop to marka stworzona w 2006 roku, a zainspirowana organicznymi gospodarstwami we Włoszech i Anglii. Znak towarowy Organic Shop należy do Pervoye Reshenie, a kosmetyki są obecnie produkowane w Estonii. Seria kosmetyków o tej nazwie obejmuje ponad 50 pozycji w 8 kategoriach. W asortymencie znaleźć można peelingi do twarzy, masła do stóp i do ciała, kremy do rąk, mydła, szampony i odżywki do włosów oraz inne preparaty do skóry i włosów.

Tworząc tą markę postanowiono utworzyć jednocześnie sieć sklepów stacjonarnych z kosmetykami organicznymi i naturalnymi, których wspólnym mianownikiem jest prostota, skuteczność i naturalność. Wcześniej firma współpracowała dystrybucyjnie z dużymi sieciami supermarketów. W listopadzie 2010 roku w Moskwie został otwarty pierwszy Organic Shop, kolejne otwierane były sukcesywnie w kolejnych latach. W 2018 roku pierwsze sklepy Organic Shop zostały również otworzone na kontynencie północnoamerykańskim.

W maju 2014 szampony, kremy do rąk i kremy do stóp marki Organic Shop otrzymały certyfikat niemieckiej organizacji BDIH. Wszystkie produkty w Organic Shop są zgodne z zasadami:
• Maksymalne wykorzystanie naturalnych składników naturalnych (świeże warzywa i owoce, oleje roślinne, ekstrakty, algi głębinowe, sole lecznicze, błoto itp.)
• Kontrola pochodzenia surowców i dokładna weryfikacja dostawców.
• Brak testów na zwierzętach i odrzucenie składników uzyskanych ze szkodliwością dla zwierząt.
• Stosowanie opakowań biodegradowalnych lub nadających się do recyklingu.
• Stosowanie komponentów, których bezpieczeństwo zostało potwierdzone przez renomowane eko-instytucje i stowarzyszenia.

Planeta Organica

Marka Planeta Organica to seria naturalnych kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji ciała i włosów, która powstała w 2010 roku. Wśród kosmetyków tej marki można znaleźć szampony, maski do włosów, balsamy. Skład wszystkich kosmetyków jest naturalny, a kosmetyki zawierają ekstrakty organiczne i oleje roślinne, certyfikowane przez niezależne międzynarodowe organizacje. W składzie tych kosmetyków można znaleźć 17 unikalnych olejów organicznych.

Ponadto produkty marki są oparte na tradycyjnych recepturach z 37 państw świata. Tworząc kosmetyki Planeta Organica, producent zorganizował wyprawy w najbardziej wyjątkowe i odległe miejsca na naszej planecie. Filozofia marki polega na tym, że tam gdzie poszukiwacze firmy znaleźli ciekawe składniki, w tym miejscu rośliny są zbierane i pozyskiwane z nich substancje które następnie zostają użyte w kosmetykach marki. Produkty marki powstają w oparciu o tradycyjne receptury i rytuały pielęgnacyjne z całego świata, a seria podróżniczych filmów dostępna jest do obejrzenia na kanale Planeta Organica na platformie YouTube.

Certyfikaty

Należy jasno zaznaczyć, że wszystkie produkty dopuszczane do obrotu na terenie Unii Europejskiej muszą przejść szereg gruntownych kontroli. Pomimo tego, wiele kosmetyków marek Eurobio Lab i Pervoe Reshenie uzyskało również certyfikaty Ecocert, ICEA czy BDIH. Stanowią one swoiste potwierdzenie jakości dla tych rosyjskich marek. Możemy więc być naprawdę pewni że produkty są bezpieczne dla skóry. Co nie znaczy oczywiście, że nie mogą podrażnić i wywołać alergii, ponieważ należy jasno zaznaczyć że nawet najznakomitsze naturalne substancje mogą na skórze wywołać alergię, zależy to całkowicie od naszych osobistych preferencji skórnych.

Certyfikaty otrzymane przez firmę są zamieszczane jako potwierdzenie na stronie internetowej Eurobio Lab, więc przykładowo można wyszczególnić:

  • wszystkie produkty Natura Siberica posiadają certyfikaty Ecocert i Cosmos Natural,
  • niektórym kosmetykom z serii Receptury Babuszki Agafii oraz Organic People przyznano certyfikat ICEA,
  • kremy do rąk i stóp marki Organic Shop otrzymały certyfikat organizacji BDIH,
  • marki Dr Konopka’s, Planeta Organica i Natura Siberica spełniają wymagania i posiadają certyfikaty Vegan Society.

Na koniec zapytajmy jeszcze - czy Pervoe Reshenie i Eurobio Lab OÜ testują na zwierzętach?

Brak jest oficjalnych informacji, żeby odpowiedzieć jednoznacznie czy kosmetyki produkowane przez Pervoe Reshenie i Eurobio Lab są testowane na zwierzętach. Nie ma ich ani na liście producentów Cruelty-free od Leaping Bunny, ani w zestawieniach Beauty Without Bunnies tworzonych przez organizację PETA. Warto jednak zaznaczyć, że kosmetyki, którym przyznano certyfikat Vegan Society nie posiadają w swoim składzie produktów pochodzenia zwierzęcego. Zarówno składniki jak i sam produkt nie są testowane na zwierzętach. Tak więc każdy kosmetyk od Pervoe Reshenie i Eurobio Lab OÜ posiadający znak Vegan Society będzie spełniał wymagania braku testów na zwierzętach. Taki znak na pewno posiadają kosmetyki marek Dr Konopka’s, Planeta Organica i Natura Siberica oraz linia White Agafia.

W dzisiejszych czasach, w których spotykamy się z przetworzoną żywnością oraz pełnymi chemii kosmetykami, które zamiast pielęgnować są szkodliwe, kosmetyki naturalne i organiczne zyskują coraz większą popularność. Biorąc pod uwagę receptury rosyjskich kosmetyków i ich relatywnie niską cenę, trudno się dziwić, że zyskują coraz większą popularność i można je dostać nawet w drogeryjnych sieciówkach oraz marketach.

W krótkim okresie istnienia kosmetyki Trubnikova stały się bardzo poszukiwane, kupujący szukają ich na półkach sklepów w Rosji i za granicą. W Polsce rosyjskie kosmetyki Eurobio Lab i Pervoe Reshenie zyskały ogromną popularność, przede wszystkim ze względu na swoje receptury.

Widząc rosnący popyt na kosmetyki naturalne i potrzeby społeczeństwa firmy Andreya Trubnikova tworzą marki bazujące na ziołowych recepturach, które są z jednej strony bezpieczne dla skóry a z drugiej strony dobrze działają. Ich siłą jest bogactwo substancji pochodzenia roślinnego, mineralnego i zwierzęcego. I to nie gdzieś na końcu INCI tylko często od samego początku do końca. Kosmetyki od Eurobio Lab i Pervoe Reshenie to niewątpliwie prawdziwe bogactwo ekstraktów z syberyjskich roślin, którym to zapewniają swoje wyjątkowe właściwości.