Dr Irena Eris

Dr Irena Eris

 

Dr Irena Eris to polskie kosmetyczne imperium. Działa na rynku od ponad 30 lat. Historia tego sukcesu w świecie biznesu zaczęła się od malutkiego zakładu kosmetycznego, który rozwinął się w szczycące się mianem jednej z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek. Jednak Dr Irena Eris to nie tylko kosmetyki. Poznajmy historię marki i ludzi którzy ja stworzyli.

Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris to polskie przedsiębiorstwo kosmetyczne z siedzibą w Piasecznie. Od początku istnienia, po dziś dzień jest to w pełni polska firma. Przedsiębiorstwo założone zostało w 1983 roku przez Irenę Szołomicką-Orfinger i jej męża Henryka Orfingera. Od samego początku Pani Irena zaczęła wytwarzać kosmetyki pod nazwiskiem-pseudonimem jako Dr Irena Eris.

Irena Szołomicka-Orfinger posiada tytuł doktora farmacji, obroniony na berlińskim Uniwersytecie Humboldta. Jeszcze podczas nauki zaczęła tworzyć pierwsze kosmetyki w uczelnianym laboratorium - początkowo dla siebie (miała problemy z cerą trądzikową i alergiczną), później także dla znajomych. Po zakończeniu kariery naukowej rozpoczęła prace w laboratorium Zakładów Badawczo – Wdrożeniowych Warszawskiej Polfy. Praca na państwowej posadzie, nie dawała jej jednak satysfakcji. Zrezygnowała więc z etatu i z pomocą finansową od rodziców otworzyła własny biznes.

Własna firma była kolejnym etapem jej zawodowego rozwoju. Założyła małe laboratorium, produkując w nim na początku jeden rodzaj kremu. Produkcja kremu odbywała się wówczas metodą chałupniczą. Do słoiczków nakładano go potem ręcznie szpatułkami. W pakowaniu i dystrybucji pomagał jej mąż, Henryk Orfinger, który rozwoził produkty po sklepach. Początkowo sprzedaż była mała. Firma ledwo wiązała koniec z końcem. Wynikało to z faktu, że nikt nie chciał ryzykować wprowadzając do sklepów kremy z nieznanego źródła. Poza tym trzeba było przebrnąć przez skostniałą biurokrację, przekonać do siebie urzędników, sprzedawców i klientów, zorganizować opakowania i ściągnąć dostawców, bo ci krajowi nie byli zbyt rzetelni. Półki sklepowe co prawda świeciły wtedy pustkami, jednak polskiej, prywatnej firmie ciężko było zdobyć zaufanie klientów. Ludzie woleli godzinami stać w kolejkach pod fabryką Polleny, żeby dostać partię znanych wszystkim wyrobów.

W pierwszych latach funkcjonowania firmy wykształcił się, opierający się na posiadanych umiejętnościach, podział obowiązków – Irena Eris zajmowała się wytwarzaniem nowych produktów oraz kontrolowaniem procesu ich powstawania, pozostawiając mężowi, zarządzanie firmą oraz kwestie dystrybucji i sprzedaży kosmetyków. Już wówczas pojawiły się elementy budowy własnej marki, jak firmowanie nazwiskiem "Eris" produkowanych kosmetyków czy dbałość o właściwe opakowanie czy wyeksponowanie produktu na półkach sklepowych.

Miesięczna produkcja wynosiła ok. 3 tys. produktów. Po około trzech latach firma zaczęła jednak przynosić zyski. Eris zdecydowała się wypuścić na rynek drugi krem – pierwszy był półtłusty, kolejny  nawilżający. Potem pojawiło się mleczko do twarzy, krem dla dzieci, krem ekstra tłusty i do cery wrażliwej oraz naczynkowej. Gama produktów się rozrastała, a sprzedaż rosła. W 1987 roku powstało więc drugie laboratorium (firma zatrudniała już wówczas 12 osób), a Henryk Orfinger zrezygnował z pracy na państwowej posadzie i przejął na siebie dystrybucję, kontakty z urzędami, liczeniem wydatków i przychodów. Irena Eris zajęła się z kolei laboratorium i dalszym rozwojem firmy.

W 1989 roku zmiany w kraju otworzyły przed firmą nowe możliwości, ponieważ podejście do biznesu zmieniło się o 180 stopni. Pomimo, że wiele znanych marek wtedy upadło - Polacy woleli bowiem produkty zagraniczne od tych wytworzonych w kraju - Irenie Eris udało się jednak utrzymać na rynku. Małżeństwo postawiło na rozwój firmy. W 1993 roku w Piasecznie powstał zakład produkcyjny, jak na tamte czasy ultranowoczesny, wyposażony między innymi w komputerowo sterowane maszyny. Nowoczesny zakład umożliwił znaczne wzbogacenie oferty produktowej. Mimo konkurencji zachodnich producentów, firma Eris systematycznie umacniała pozycję na rynku kosmetyków pielęgnacyjnych. Małe laboratorium z lat 80. przekształcało się w nowoczesną fabrykę kosmetyków. W nowym zakładzie systematycznie zwiększano produkcję, wprowadzając na rynek nowe kosmetyki, m.in. ekskluzywne kosmetyki Forte 40 (1995).

W 1996 roku firma uzyskała Międzynarodowy Certyfikat Zarządzania Jakością ISO 9001, certyfikat, który w tamtym czasie posiadały nieliczne firmy. W ciągu 30 lat firma przekształciła się w koncern kosmetyczny znany nie tylko w Polsce, ale i za granicą oraz zatrudniający kilkuset pracowników, a jego właścicielka znalazła się w pierwszej dwudziestce na liście najbardziej wpływowych kobiet w dziejach Polski. Pani Irena od początku działalności firmy zajmuje się kreacją nowych produktów i zarządza procesem ich powstawania. Jest dyrektorem ds. badań i rozwoju oraz sieci Hoteli SPA. Jest laureatką wielu prestiżowych nagród biznesowych oraz w kategorii wpływowych kobiet. Henryk Orfinger przez długie lata pełnił funkcję prezesa zarządu przedsiębiorstwa – spółki „matki” zarządzającego trzema podmiotami – Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris, Hotele SPA Dr Irena Eris oraz Kosmetyczne Instytuty Dr Irena Eris, a także piastuje szereg funkcji w instytucjach publicznych związanych z polskim biznesem. Również jest laureatem wielu branżowych i biznesowych nagród.

Jeśli chodzi o  marketing, okazuje się że wcale nie był potrzebny. Bynajmniej nie na początku. Poza tym pod koniec lat 80 i z początkiem lat 90 tych reklama i marketing, w obecnym znaczeniu, w Polsce nie istniały. Był za to "marketing szeptany", o którym dzisiaj marzy każda firma. Czyli: kobieta powiedziała innej kobiecie, że kupiła sobie dobry krem. Przez lata Polki dobrze poznały kosmetyki Ireny Eris.

Kolejne pomysły na rozwój firmy w kolejnych latach zaczęły wykraczać poza produkcję kosmetyków.

Działalność marki Dr Irena Eris skupia się obecnie na 4 filarach:

  • kosmetykach Dr Irena Eris,
  • Kosmetycznych Instytutach Dr Irena Eris,
  • Hotelach SPA Dr Irena Eris,
  • Centrum Naukowo - Badawczym Dr Irena Eris.

Dr Irena Eris produkuje szeroki asortyment kosmetyków dostępnych w różnych segmentach:

  • w segmencie premium (marki Dr Irena Eris i Prosystem Home Care - do użytku profesjonalnego w Kosmetycznych Instytutach Dr Irena Eris)
  • w segmencie marek ekonomicznych (Lirene - w zależności od wieku czy typu cery oraz Under Twenty - codzienna pielęgnacja przeciwtrądzikowa)
  • w segmencie dermokosmetyków aptecznych (marka Pharmaceris - usystematyzowana w 13 linii, które tworzą kompleksowe programy pielęgnacyjne z myślą o  różnych, typach skóry problemowej).

Oferta kosmetyczna obejmuje kilkaset produktów, jednak do najbardziej znanych serii należy masowa marka ''Lirene'' i luksusowa marka ''Dr Irena Eris''.

Pharmaceris Lirene Under Twenty

 

 

 

Instytuty Kosmetyczne Dr Irena Eris to obecnie 24 gabinety, oferujące najwyższej klasy zabiegi upiększające. Zlokalizowane są w całej Polsce i dają możliwość skorzystania z bogatej oferty najnowocześniejszych urodowych zabiegów i profesjonalnych kosmetyków. Pierwszy z kosmetycznych instytutów otwarto w 1995 roku. Do krajowych instytutów dołączyły placówki zagraniczne w Europie (pierwszy w Moskwie w 2002 roku, kolejny w Kaliningradzie w 2006, potem stolicy Kolumbii - Bogocie).

Dr Irena Eris prowadzi także trzy luksusowe 5* Hotele SPA na terenie Polski: na Wzgórzach Dylewskich, w Krynicy-Zdroju oraz Polanicy-Zdroju. Pierwszy z nich został otwarty już w 1997 roku.

Uzupełnieniem kosmetycznego imperium Dr Irena Eris jest Centrum Naukowo – Badawcze uruchomione w 1999 roku w Warszawie. Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris jest jednym z niewielu w Europie, ale i na świecie, posiadającym własne Centrum Naukowo-Badawcze prowadzące unikalne w branży kosmetycznej badania. W Centrum prowadzone są badania in vitro na komórkach skóry, ex vivo na modelach skóry 3D oraz badania in vivo (aplikacyjne), które potwierdzają skuteczność działania składników w konkretnym kosmetyku.

Zespół Centrum tworzą specjaliści z tytułami naukowymi z dziedziny farmacji, biologii, biologii molekularnej czy chemii współpracujący z dermatologami, alergologami i specjalistami z zakresu medycyny estetycznej. O poziomie wykonywanych badań świadczą liczne, autorskie patenty i zgłoszenia patentowe. Naukowcy Dr Irena Eris są częstymi gośćmi podczas światowych kongresów kosmetologicznych, a ich prace publikowane są w najważniejszych, światowych czasopismach naukowych, m.in. z tzw. listy filadelfijskiej, czyli grupy czasopism ustalonej przez Institute For Science Information, dzięki temu przyczyniają się do rozwoju światowej kosmetologii.

Firma Dr Irena Eris jest jedynym polskim producentem zaproszonym do prac nad tworzeniem Polskiej Platformy Porozumienia ds. Rozwoju Metod Alternatywnych do badań na Zwierzętach. Zaszczytny udział w tworzeniu Platformy umożliwił fakt, że Laboratorium nie testuje kosmetyków na zwierzętach i jednocześnie jest jedną z nielicznych firm kosmetycznych w Europie, która składniki kosmetyków bada właśnie metodą in vitro na hodowlach komórek skóry. Takie badania przeprowadzają tylko największe firmy kosmetyczne na świecie.

Dziś koncern Eris zatrudnia około 800 pracowników, w asortymencie ma blisko 500 produktów. Produkcja kosmetyków odbywa się nadal w zakładzie produkcyjnym w Piasecznie. Grupa Dr Irena Eris produkuje ponad 30 mln sztuk kosmetyków rocznie, które eksportuje do 60 krajów na całym świecie. Eksport swoich towarów firma rozpoczęła już w 1989 roku. Pierwsze kosmetyki Ireny Eris trafiły na rynek amerykański. W kolejnych latach firma umacniała pozycję w tym kraju, a poszerzanie rynku o odbiorców zagranicznych w późniejszych latach stało się ważnym elementem strategii firmy.

Dr Irena Eris to jedna z najsilniejszych polskich marek - rozpoznawana jest przez 93 % Polaków - stała się symbolem jednej z najbardziej podziwianych firm. Historia dr Ireny Eris jest dowodem na to, że ciężka praca i dążenie do osiągnięcia celu popłaca. Warto także wspomnieć, że w 2012 roku marka dr Irena Eris zaproszona została do Comité Colbert, czyli organizacji najbardziej luksusowych marek świata (należą tam także Dio czy Chanel). Comité Colbert zrzesza najlepsze marki: głównie francuskie. Do Comité Colbert nie można się dostać, tam się jest zapraszanym. Elitarny klub docenił całą działalność firmy: innowacje, jakość produktów, szereg wartości, które są wyznawane i które są wspólne dla członków klubu. Członkostwo w tym klubie wiąże się głównie z prestiżem. Dr Irena Eris to jedyna polska marka w tym prestiżowym gronie i jedyna nie-francuska marka kosmetyczna.

Olbrzymi sukces nie zawrócił w głowie Irenie Eris. Media nazywają ją "najskromniejszą polską milionerką", pozytywnie wypowiadają się o nie także jej współpracownicy. Pani Irena określana jest jako osoba przyjazna, otwarta i ciepła. Sama Eris deklaruje, że pomimo rozrostu firmy, praca wciąż sprawia jej wielką satysfakcję. Ma swój osobisty wkład w każdy kosmetyk, który wychodzi z fabryki w Piasecznie. Ponadto firma Dr Irena Eris słynie jako przyjazna kobietom. Stanowią one ponad 60 proc. pracowników firmy - na stanowiskach kierowniczych proporcje kobiet i mężczyzn są równe. Co więcej, kobiety po urlopie macierzyńskim bez problemu wracają na swoje stanowisko, a w wielu działach firmy istnieje możliwość wyboru elastycznego, nienormowanego czasu pracy, co pozwala dopasować godziny pracy do indywidualnych potrzeb.

Pozycja, jaką na rynku kosmetycznym na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat osiągnęła firma Ireny Eris i Henryka Orfinger, stanowi wzorcowy przykład poszerzania działalności i budowania silnej marki. O sukcesie firmy zadecydowała na pewno konsekwencja w działaniu i innowacyjność. Firma produkuje nie tylko doskonałe kosmetyki, inicjuje szereg badań naukowych, promuje markę, ale także wzorcowo, jako jedna z nielicznych firm wdraża i realizuje w praktyce zasady odpowiedzialnego biznesu, w tym unikalną politykę równouprawnienia. Nadszedł też czas na przekazanie firmy kolejnemu pokoleniu. W 2019 roku ze stanowiska prezesa po ponad 30 latach odszedł Henryk Orfinger, a stery w firmie przejął syn Paweł Orfinger, który od kilkunastu lat pracował w grupie Ireny Eris na stanowiskach menadżerskich.

Na koniec zapytajmy jeszcze - czy Laboratorium Kosmetyczne Dr Irena Eris testuje na zwierzętach?

Zgodnie z oficjalnymi informacjami zamieszczonymi na stronach internetowych Dr Irena Eris, na żadnym etapie powstawania produktu nie są prowadzone testy na zwierzętach. Firma nie testuje, nigdy nie testowała i nie zlecała wykonania badań na zwierzętach. Dotyczy to zarówno kosmetyków, jak i ich składników. Dla każdego surowca stosowanego do produkcji kosmetyków firma zapewnia, iż posiada deklaracje od producenta danego surowca, odnośnie nie wykonywania testów na zwierzętach. Ponadto firma deklaruje, że nie sprzedaje kosmetyków na rynkach zagranicznych, które wymagają testów na zwierzętach. Centrum Naukowo-Badacze Dr Irena Eris jako jedna z nielicznych placówek naukowych firmy kosmetycznej w Polsce wykonuje badania bezpieczeństwa produktu na modelach skóry 3D.